måndag 1 juli 2013

Inte får jag fyratusen spänn!



Klart att jag skulle bli glad. Om nån ringde på min dörr och räckte fram ett kuvert och sa: – Här får du fyratusen spänn. Och mötte min förvåning med: – Se inte så häpen ut. Du behöver inte göra något extra för pengarna. Vi kommer tillbaka med lika mycket nästa månad, och nästa. Vi tycker att du förtjänar det.

Jag skulle inte bara bli häpen. Jag skulle skämmas. Men det finns dom som inte skäms. Så här lyder en notis i Proletären 28 juni 2013:

Statsminister Fredrik Reinfeldts nya lön från och med 1 juli blir 152000 kronor, en höjning med 4000 kronor i månaden. Övriga statsråd får 3000 kronor mer, och en ny månadslön på 121000 kronor.
I dag har ministrarna i regeringen löner som är i klass med vilken direktör som helst i Sverige. Årslönen för statsministern blir nu 1824000 kronor och för de övriga statsråden 1452000 kronor om året.
Sedan 1995 har lönen för statsministerposten ökat med 87000 kronor i månaden, eller med 1044000 kronor per år. En löneökning i både kronor och procent som vanliga arbetare bara kan drömma om.

I dag är det 1 juli för statsministern, den dag då kans lönehöjning träder i kraft. I dag är det 1 juli för mej också. Om drygt två veckor får jag pension och kan kolla hur stor höjningen blivit där. Jag ger mej fan på att den är noll.
   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar