lördag 13 juli 2013

Berätta om ditt arbete!



I går kom årets fjärde medlemsblad från Föreningen Arbetarskrivare i min brevlåda. Och jag blev ännu mer förbannad på det samhälle där de borgerliga värderingarna sprider sej i allt vidare kretsar. Ett exempel är mottagandet av Landet som sprängdes, föreningens åttonde antologi.

Många av de redaktioner som fått boken har valt att inte anmäla den, bland annat ABF:s tidning Fönstret vilket är anmärkningsvärt. Skildringar som är viktiga och välskrivna inlägg i samhällsdebatten. Men ändå har media valt att gömma undan boken. En bild av hur svårt det är att komma fram i debatten när man inte kommer ut på de stora förlagen och inte har tillgång till TV-sofforna.

Så är det. Många av oss som har något att berätta struntar i att skriva eftersom förlagen inte tycks efterfråga arbetarlitteratur. Då är de dags att gå med i Föreningen Arbetarskrivare. Där efterlyses bidrag till föreningens nästa antologi med rubriken Berätta om ditt arbete. Det låter lockande. Jag kan inte låta bli att försöka, även om jag ska klämma in alla mina arbeten på de femton tusen tecken som är tillåtna.

Om du inte kommer igång kan du följa Vilhelm Mobergs råd till blivande författare: Skriv den sannaste mening du kan komma på! Fortsätt sen utifrån den och skriv vidare!

Eller följ mitt råd: Bli medlem i Föreningen Arbetarskrivare och känn stödet från alla kompisar som har samma värderingar och ambitioner som du! Kolla på www.arbetarskrivare.se.   





2 kommentarer:

  1. Vilket bra initiativ! Skriv om sättarjobbet!Jag försökte få svt att filma alla yrken som existerar och sända en varje dag. Som pausfilm t ex. Bra för unga att veta t ex vad de ska välja för jobb. Inte fan, för rött.

    SvaraRadera