Det har hänt att jag försökt
lära ut marxism till läsare som inte fått lära sej marxism i skolan. I Trälarnas fruktan 1978 lät jag 12-årige
Vicke få veta av 60-årige Emil vad arbete är. Emil sa:
– Ta bort allt mänskligt arbete
från en kaka bröd. Tar du bort bagarens arbete får du mjöl. Ta du bort mjölnarens
arbete får du säd. Tar du bort bondens arbete får du utsäde. Där finns alla
tidigare bönders arbete. Tar du bort det får du vilt växande rågstrån. Om du
vill äta dom får du krypa omkring på alla fyra och beta som en ko. Det gör du
inte. Alltså äter du inte råg, du äter arbete.
– Jaha! sa
Vicke.
– Detsamma
gäller hus och kläder, sa Emil. Allt du ser omkring dej är arbete. Du äter
arbete, du bor i arbete, du klär dej i arbete.
– Jaha! sa
Vicke.
– Jaha, sa
Emil. Och om man ska få göra det, då måste man göra sitt. Man måste arbeta. Men
dom som äter bäst och bor bäst och klär sej bäst, det är människor som inte gör
ett skvatt.
Vicke teg och
tänkte. Känslan av att förstå något fyllde honom alltid med en stor glädje. Det
hände inte ofta men var lika förunderligt varje gång.
Den glädjen skulle vara lika
stor hos barn som fått den här kunskapen av sin lärare i dagens skola. Det
borde de kunna få. Vi har ju ett segregerat samhälle numera. I överklassens
bostadsområden kan man fortsätta med borgerlig undervisning. I underklassens
bostadsområden kan man lära ut marxism. Eller skulle kunna. Om inte överklassen
hävdade rätten att bestämma där också.
Och vem ordnar det faktum att viss jord ger mycken avkastning och annan jord ger lite? Varje lantbrukare i världen kan avslöja falskheten i marxismen, men så har ju "bonden alltid varit kommumismens fiende".
SvaraRaderaÄR en durumvetelimpa från Toscana lika mycket värd som en råglimpa med bark i från Gästrikland, för att det tog lika mycket "tid" att tillverka dem?
Tror man det har man aldrig smakat italienskt bröd!