tisdag 30 juli 2013

Myndigheterna lyssnar inte på mej!



Bland mina papper hittar jag ett förstamajtal som jag höll i Norrköping för 21 år sedan, alltså 1992. När jag nu läser igenom det slår det mej att det jag sa då gäller även nu. Jag kan citera:

Jordens resurser räcker åt alla. Det som orsakar svält och elände är ägandet. Så låt oss prata ett tag om ägandet. De som äger Sverige påstår att landet är fattigt och måste spara. Javisst, det kan vi gå med på. Svenska folket har inte råd med det slöseri som råder nu.  
Vi har till exempel inte råd med höjda hyror. Vi har inte råd med JAS. Vi har inte heller råd med fler prishöjningar. Företagen måste sänka sina krav på vinster. Vi måste alla hjälpas åt. Svenska folket har inte råd med så höga räntor.  Bankerna måste sänka räntorna på bostadslån och alla andra lån. Vi har inte råd med höjda porton. Portona måste tvärtom sänkas en gång om året. Alla priser måste sänkas. Priserna på järnväg och bussar. Priserna på tandvård, sjukvård och mediciner. De gamla har inte råd med ökade utgifter för färdtjänst och fotvård och sånt…
Hyrorna ja. Varför ska vi slåss för ökade hyresbidrag? Låt oss hellre betala tio procent av vår inkomst i hyra och sen låta fastighetsägarna  förhandla med staten om bidragen. Det är ju i alla fall dom som ska ha pengarna. Låt då fastighetsägarna framstå som de bidragstagare de faktiskt är!
Och det militära försvaret. Lägg i stället pengarna på skolor och undervisning. Ett folks styrka sitter i människornas huvuden. Men där har vi nedrustat totalt, där tillåts fienden härja fritt med porr och våldsvideo.

Ja, så där snackade jag på första maj för 21 år sedan. Tiden har gått men ingenting har hänt. Myndigheterna lyssnar inte på mej när jag säger kloka saker. Det tycker jag är egendomligt. Eller rättare sagt: Det är ju själva fan!



1 kommentar:

  1. Ingen lyssnar för att det är så djefla dumt!
    www.scutum.se

    SvaraRadera