onsdag 3 juli 2013

Tänk dej sedlar upp till himlen!



När vi anser att något allmännyttigt bör fixas får vi ofta höra att det inte finns några pengar. Men de finns! Det finns många miljarder när det gäller att bygga JAS eller rädda banker och bilindustrier. För en tid sedan skrev den amerikanske samhällskritikern Michel Moore: Förstatliga bilindustrin! Varför ge General Motors 18 miljarder dollar när man kunnat köpa alla aktier i företaget för 3 miljarder?

Vi har samma problem i Sverige. Vad vi lagt ner på JAS hittills vet jag inte, men för några år sedan var det 60 miljarder, ser jag i mitt klipparkiv. Miljarder – så stora summor kan vi knappast föreställa oss. Men vi kan göra ett försök. Jag tror det var författaren Birgitta Stenberg som gjorde det i ett sommarprogram för ett tag sen. Hon sa ungefär så här:

Tänk er en sedelbunt med hundralappar. Den är en centimeter hög och det blir tiotusen kronor. En miljon blir då en meter hög. En miljard blir en kilometer. Tio miljarder blir en mil. En mil hög trave hundralappar! Sextio miljarder blir en sedelbunt med hundralappar som är sex mil hög. Den går utanför jordens atmosfär och även utanför stratosfärens fem mil…

Är den här uträkningen riktig? Jag kan inte hänga med. Tanken svindlar. Vet makthavarna vad de gör när de klubbar igenom utgifter på miljarder kronor? Jag läste någonstans att man kan diskutera i timmar om det allmänna ska betala mötesdeltagarnas kaffe med hundra kronor, medan det bara tar nån minut att fatta beslut om en utgift på flera miljarder.

Förmodligen kan inte våra politiker föreställa sej storleken hos miljardbelopp. Jag kan det inte. Och det är ju okej. Jag är aldrig tillfrågad. Och det är ju förbaskat skönt. 

1 kommentar:

  1. Det exempel som drogs av professor Parkinson var skillnaden i diskussion mellan bygga av cykelställ respektive kärnkraftverk. Det förstnämnda kunde ju alla ha synpunkter på, det andra var mer okänt vilket gjorde diskussionen kort.

    "Sedelbuntar" är dessutom omodernt. Man flyttar ettor och nollor mellan olika konton. Det finns inte någon given penningmängd som kan ta slut, definitivt inte om man är en stat som ger ut egna pengar (som Sverige eller USA)!

    SvaraRadera