söndag 14 juli 2013

Bra idé nobbad av Sveriges Television



I går skrev jag om Föreningen Arbetarskrivare som efterlyser bidrag till sin nästa antologi med rubriken Berätta om ditt arbete! Jag fick ett svar från filmfotografen Lars Westman som gladde mej mycket. Lars Westman knoppade av från Aftonbladets sätteri samtidigt som jag och bestämde sej för att leva på att filma. Han var för vänstervriden för Sveriges Television men har ändå lyckats på något vis. Om Berätta om ditt arbete skriver han nu:

"Vilket bra initiativ! Skriv om sättarjobbet! Jag försökte få svt att filma alla yrken som existerade och sända en varje dag. Som pausfilm t ex. Bra för unga att veta t ex vad de ska välja för jobb. Inte fan, för rött."

Jag minns när han fick den idén. Han ville rikta kameran mot en arbetare och ställa frågan Vad håller du på med? Och så få jobbaren att beskriva sin verksamhet. Bara på nån kort minut. Så många yrken som det finns. Inte bara snickare, målare, murare och parkeringsvakter utan också kemist, låssmed, biolog, slaktare, väktare, audionom, garvare och yrken som man inte har en aning om. Mycket intressant skulle vi ha fått veta, om inte ledarna på Sveriges Television varit så ointresserad av – just arbete!  






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar