fredag 4 april 2014

Jag önskar Fredrik Reinfeldt ett långt liv


I går fyllde jag 89. Hur länge ska man hänga med? I västvärlden får bara en på 6000 uppleva sin 100-årsdag. Bäst är Monaco, där medellivslängden är 90 år och där kvinnorna blir 94 år gamla.
Hos oss har det gått framåt. Svenskarna håller på att bli världens äldsta folk. Forskare har kommit fram till att hälften av barn som föds i Sverige kommer att bli över 100 år gamla. De som fötts här under 2012 kommer att bli 104 år.
Om detta läser jag i boken Åldrandets gåta (Ordfront 2012). Där får jag veta att bakom vår goda hälsa döljer sig det svenska välfärdsbygget.
Vilket är tänkvärt. Den svenska arbetarklassen skapade en miljö för långt liv och god hälsa. Om de som nu regerar fått makten under förra seklet skulle jag och mina jämnåriga inte ha uppnått våra 89 år.
Om detta vill jag säga till Fredrik Reinfeldt: Tack för att du och dina meningsfränder inte regerade mellan 1945 och 1976! Och var nu så snäll och dra åt helvete så snart som möjligt, i varje fall efter valet i höst. Vi kan inte ha en regering som sänker medellivslängden. Och du vill väl själv få ett långt liv? Det har du chans att få om arbetarklassen vinner valet i höst!







1 kommentar: