fredag 25 april 2014

Ett evenemang jag ser fram emot


Från min händelselösa tillvaro finns inte mycket att berätta. Jag intervjuades av TV4 men vet inte när de ska sända – eller om! Från poeten Ove Klinthäll har det kommit några rimmade rader apropå det jag skrev om att vi saknar en nationalsång. Han skriver på dialekt, men om jag försvenskar det till begriplighet kan det bli ungefär så här:

Du gamla du fria, så börjar en sång
som är nattsjonalsång här i riket,
men namnet på landet nämns inte en gång,
det tycker jag är mer än lovligt sniket.
Nog är det en rysligt förfärande brist
att inte ens nämna namnet Svärje,
å särskilt för mej, som är intern-nationalist,
så nu kan jag inte längre bärje
mej, så nu ska jag ut å slåss å härje!

Hur många dikter Ove Klinthäll har skrivit vet han nog inte själv. Ni som bor i norrköpingstrakten kan höra Östgötateaterns skådisar läsa några av dem och andra vid ett teparty på teatern i morgon lördag klockan 15. Han är ju en av våra originellaste versmakare, så det är ett evenemang jag ser fram emot.    


1 kommentar:

  1. Hej Sven! Jodå, intervjuen sändes på TV4-nyheterna kl 22 igår. Roligt att se dig igen och läsa dina trevliga inlägg här! Läste Trälarna som barn och blev sugen att läsa dina böcker igen. Tack för dem!
    Här är länken med programmet du är med i. 9min och 15 s in i programmet börjar inslaget med dig:

    http://www.tv4play.se/program/nyheterna?video_id=2600139

    Allt gott! Alexander Ekroth Baginski

    SvaraRadera