lördag 5 april 2014

Det är inte sant att Evert Taube är död



Vi har våra nationalskalder, av vilka Evert Taube hör till de största. En som för min del också hör till de njutbara är poeten Ove Klinthäll, som tillåter sej att skoja med den store:

Det blir bara värre med åren, det där,
skrev Taube i den välkända dikten.
Han avsåg nog inte prostatabesvär,
den sviktande hörseln och gikten.
Han tänkte, den stollen, på upptåg och dans
med mera jag knappast vill nämna.
Förmågan till sådant var möjligen hans,
men det har då jag måstat lämna.

Även Taube åldrades. Till den som är intresserad av honom vill jag rekommendera en nyutkommen antologi, Elva sidor av Taube (Folkuniversitetets Akademiska Press 2014). Där presenterar ett antal ledande Taubekännare allkonstnären Evert Taube från den tidiga kabaréscenens glade gamäng till den lärde nationalskald han var vid slutet av sitt liv.
Bo Strömstedt berättar att han skulle skriva en nekrolog för Expressen när det gick rykte om att Evert Taube var död. Det tog emot till han hittade en bra rubrik: Det är inte sant att Evert Taube är död. Den fick han användning för 1976 när Taube verkligen dog.

–––––––––––––––––––––––
Samtal:
Apropå mitt avståndstagande från Fredrik Reinfeldt skrev en snäll vän att man bör respektera även sina politiska motståndare. På det vill jag svara: Det blir nog både moderater och fascister och nazister glada åt! Respektera dem du som kan! Jag har lite svårt med den respekten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar