Den svenska skolan
har fått ett nytt problem. Där finns elever med främmande religioner som man
måste ta hänsyn till. Det måste man inte alls. Även om vi naturligtvis ska ha
religionsfrihet, är religioner förvetenskapligt tänkande som inte bör
uppmuntras utan bekämpas.
Ungarna måste lära sej tänka. För att alls kunna tänka måste man ha ord att
tänka med. Orden är tankens redskap. Man kan ha nytta av ord som vetenskapligt
och förvetenskapligt tänkande. Man kan studera det mänskliga tänkandets
historia. Innan det fanns vetande fanns det tro. Här kan man bunta ihop alla
religioner och se dem som förklaringsmodeller inom det förvetenskapliga
tänkandet.
Frågan är inte om Gud
finns eller inte. Frågan är hur religioner har uppkommit och i vilka miljöer
profeter och evangelister har verkat och vilka makthavare de tjänat.
Lär ut grundregeln: Religion handlar
inte om gudar, den handlar om mänskor och makt!
Att religioner hänger
med än i dag kan bero på en kulturell eftersläpning. Men det kan också ha att
göra med att makthavare medvetet fördummar folket för att kunna föra ut det i
krig eller bara för att kunna behålla sin makt.
Varje kyrka och samfund är i grunden ett affärsföretag, det är inte svårt
att se. Och inte svårt för skolbarn att förstå.
Religionsundervisning
bör vara undervisning i religionskritik. Då kan det bli roligt. Då kan lärarna hitta
citat hos profana skribenter. Och söka stöd hos till exempel Bertrand Russel
och hans eleganta avsågning av den kristna vidskepelsen:
– Det är möjligt att det är dumheten som gett oss våra problem, men det är
inte dumheten som kan lösa dem!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar