söndag 15 juli 2012

En fundering som inte blitt färdig



För drygt 80 år sedan var jag barn. Ett tidigt minne är att jag lekte mamma-pappa-barn tillsammans med en flicka. Eftersom vi bara var två fanns det tydligen inget barn i vår lilla familj. När vi blev flera lekte vi indianer-å-vita eller indianer-å-kojbos.

För 25 år sedan diskuterade jag barns lekar med en psykolog. Hon sa att ungarna fortfarande lekte indianer-å-vita och även mamma-pappa-barn men att ingen ville leka barnet. Barns lekar syftar alltid mot vuxenvärlden, sa hon. När man leker mamma-pappa-barn så vet flickan mycket väl vad mamman ska göra. Hon sätter genast gång att baka, tvätta och städa. Men pojken går till jobbet. Han går bort och ställer sej i ett hörn och blir stående där. Han vet inte vad man gör på jobbet. Barn ser aldrig några arbetsplatser om föräldrarna inte är bönder.
Pressar man småkillar på vad vuxna män gör, så blir det att vrålköra bil, skjuta med pistol, råna banker och kriga. Det är vad de ser vuxna män göra på teve. Det är vad de kan ta efter i sina lekar.

Numera ser jag aldrig barn leka indianer och cowboys. Tydligen är såna filmer inte så vanliga nu som förr. Men jag ser inte heller ungar leka mamma-pappa-barn. Vad är det för lekar som är inne i dag? Jag hörde en flicka svara på frågan vad hon ville bli som vuxen. Hon sa: Kändis!  
Jag har sett barn leka rockmusiker, låtsas hålla gitarrer som kulsprutor eller – i flickornas fall – låtsas sjunga i mikrofon. Artist kan vara ett yrke de tror att vuxna har. Och som man kan bli. Kändis.

I större delen av världen ser barnen de vuxna arbeta. Barn och vuxna lever i samma värld. I vår del av världen tycks yrkesliv vara något okänt för de yngre. Arbetslösheten och okunnigheten stiger upp i åldrarna.
Barns lekar syftar alltid mot vuxenvärlden, sa psykologen. Man kan leka sej in i vuxenvärlden, man kan leka sej bort från vuxenvärlden.

Om man får sitt lekmaterial genom underhållning, tevespel och våldsfimer – hur blir då ens uppfattning av verkligheten? Hur pass rustad blir man att vara med och påverka tillvaron?
Ja, det var dagens fundering. Vad den nu kan leda till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar