Man
behöver inte älska barn för att skriva barnböcker. Det gör ju definitivt inte
Svenskt Näringsliv. Näringslivet ger ut böcker för ungar på låg- och
mellanstadiet. De delas ut gratis. Eftersom man kan befara att aningslösa lärare
kommer att ta emot dem med tacksamhet bör vi sätta in dem i sitt historiska
sammanhang.
Svenskt
Näringsliv, som förr hette SAF, hade en skicklig propagandist som hette Sture
Eskilsson. Han lade upp en plan.
Vi skulle alla förvandlas från
medborgare till kunder. Vi skulle lära oss tänka ekonomiskt i stället för
socialt. Facket skulle försvagas. Makt skulle föras över från de folkvalda till
"marknaden", dvs storföretagen. Och Sverige skulle in i EU.
SAF
satsade miljoner på att påverka lärare, journalister, kulturarbetare och
politiker. Ett av de första projekten blev en bok att delas ut gratis i
skolorna. Den hette Välfärd
och visade vart vår leende kapitalism skulle föra oss. Det fanns ett
tidsschema: År 1985 finns inga miljöproblem längre. År 1990 är utlandsproblemen
lösta. År 1995 kontrollerar vi väderleken. År 2000 gör robotar alla tråkiga
jobb.
I
det konservativa idéorganet Svensk Tidskrift nr 8-9 1991 konstaterade
chefredaktören Margaretha af Ugglas att högern vunnit kampen om språk och
verklighetsbeskrivning. Utom i ett avseende, skrev hon, dagspressens
kultursidor var fortfarande vänstervridna. "Det måste bli ett slut på
detta." Och ledarartikeln slutade: "Därför måste högern prioritera:
Erövra kulturen." Det har gått långt nu. Dagstidningarnas kultursidor är
sedan länge avväpnade.
Kulturarbetarna
var de som längst stod emot högervridningen. Kanske är det vi som ska ta upp
stridsropet: Erövra kulturen! Vilka får vi med oss? Lärarna kan ju börja med
att vägra ta emot gratismaterial från skumma givare.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar