Ju äldre man blir desto lättare minns man
tider långt tillbaka.1932 började jag i en skola på Söder i Stockholm bland
tusen arbetarbarn. Sossarna hade just kommit till makten. Det fick vi inte veta
något om, men på morgnarna sjöng vi psalmer. Guds rena lamm oskyldigt på korset
för oss slaktad. Nu sjunger man Astrid Lindgren Jag gör så att blommorna blommar som om det var Guds röst.
De kunskaper en arbetare behövde fick man av
kamrater i jobbet. Som lärling på ett tryckeri måste jag gå med i facket om jag
ville vara sams med arbetskamraterna. Samtidigt blev jag kollektivansluten till
sossepartiet.
Varför
tog vi inte över skolan när vi tog över regeringsmakten? Jag försöker tänka mig
min lilla skolfröken säga att man måste gå med i facket när man börjar arbeta.
Det var ju en kunskap vi behövde för att kunna slåss mot kapitalet och bygga
välfärden.
Låter det orimligt? Att skolan
ska lära ut något som eleverna behöver? Ja, det var ormligt då och det är
orimligt nu. Hur många lärare säger att vårt viktigaste vapen i klasskampen är
strejken?
I
stället för psalmpekoral kunde vi ha sjungit Joe Hill på morgonsamlingen. I min
barndom hade väl inte Jacob Branting och Ture Nerman hunnit tolka Joe Hill till
svenska. Men hans sånger är lika användbara i dag. Tänk er trettio späda röster
sjunga på morgonsamlingen: "Folk dör
av hunger alla dagar, små barn har tomma svullna magar, då är det rätt att
bryta lagar, det är allt vi vet…"
Arbetarrörelsen
byggde den unika svenska välfärden. Men i skolan har den aldrig existerat.
Lärarna har svikit. Därför är flera generationer oförberedda på att försvara
den välfärd som nu håller på att rustas ner.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar