fredag 28 juni 2013

Vårda språket – i helvete heller!



Det här skriver jag på min dator. Eftersom de flesta av oss har datorer nu för tiden hoppas jag att flera människor ska våga sej på att skriva så att vi får del av fler människors erfarenheter. Man kan resonera så här:

Ingen tanke är färdig förrän den har formats i ord. Att skriva är att göra många tankar färdiga.

För att skriva måste du våga lita på ditt språk. Man kanske har försökt inbilla dej att ditt språk inte duger. Det gör det visst. Utgå från talspråket! Till en alkoholist säger du inte: Du måste minska din alkoholkonsumtion! Du säger: Sluta kröka för fan! Så skriver du också i en roman där du vill skildra levande människor. Ditt vardagsspråk är litterärt!
Om du skriver en debattartikel kan du formulera dej enkelt och klart. Våra motståndare har det jobbigare. De kan inte säga det de egentligen menar: Orättvisor är bra! Ta från de fattiga och ge till de rika så blir alla lyckliga! Det skulle ingen tro på. Därför svindlar de med språket. Arbetare blir medarbetare. Skatt blir skattetryck. Önskan om trygghet blir välfärdsnostalgi. Riktiga jobb kallas bara jobb som kapitalisterna tjänar på.

Våra motståndare kan inte framföra sina åsikter i konstnärlig form. Det kräver konstnärlig begåvning. Till höger finns ingen sådan begåvning, bara en massa pengar. För pengar kan man köpa tidningar och reklamfolk som kan trumma i oss krismedvetande, kalla varslade för övertaliga och beskylla oss andra för att vara trygghetsfixerade.

Språket är klasskampens viktigaste vapen. Var inte rädd för att använda det! Vårda språket – i helvete heller! När man syftar på välfärdens sabotörer ska det osa om det vi säger och skriver!      



1 kommentar:

  1. Det är alldeles korrekt. Överklassens kreatur har t o m domstolar som ska styra upp anständighet, kränkningar, näthat etc. Man definierar terrorist och sätter normen för umgänget. Det är terrorism att ockupera ett hus, men det är inte terrorism att köpa 1300 lägenheter i Alby mot medborgarnas vilja. Överklasskräken berättar för mig att det är ok att pensionären bott billigt i sin lägenhet i centrala Stockholm i hela sitt liv och överklasskräken berättar för mig att om jag vill bo där, så ska jag dessutom finansiera pensionärens husbil, kuskande runt Europa samt låta mina barn försörja arvsbarnen. Detta är legitimerad kriminalitet, politisk kriminalitet och den utövas av samma pack som ska förklara för mig vad som är anständigt och vad som är kriminellt. Det är väl ingen som helst tvekan om att den enda återstående frågan är om det är Hitler eller Stalin som kommer att röja i skiten, så att allting kan börja om. Människan är historiskt oförmögen att bära fram civilisationen och deklarationen om de mänskliga rättigheterna, så får dom heta Obama bin Laden, Kim Jong ll, Fredrik Reinfeldt eller för den delen Göran Persson.

    SvaraRadera