torsdag 27 juni 2013

Stekt kyckling lever – tro det eller ej



En typ av skrivfel som tycks ha ökat på senare tid är särskrivning. I svenskan har vi ju möjlighet att skriva ihop ord som kan bli hur långa som helst – fritidshustomtsförsäljare låter kanske inte särskilt kul men skulle utan vidare kunna accepteras. Nu har många av oss börjat dela upp sammansatta ord, kanske påverkade av engelskan. Tyvärr med resultat att ord får motsatt betydelse mot det som avses.

Om man inte är rökare söker man kanske upp det hörn i matsalen som har skylten Rök fritt som några möjligen tolkar som Rök på bara! På gatuköket som serverar Snabb mat gäller det att käka fort innan maten hinner springa iväg. På barnens lekplats kan man följa uppmaningen Släng gungan men bör väl kolla att det inge sitter nån unge i den. Folk i Nacka kan vända sej till polisen utan att vilja Nacka polisen. En gång har jag blivit mordhotad på telefon, men när någon telefon hotar mej skyller jag inte på farliga telefoner. När mitt barnbarn på landet ropar och pekar på Hugg ormen! så låter jag ormen vara om det är en huggorm för dom är fridlysta. Jag har svårt att tro att stekt kyckling lever. Och jag misstänker att en mörk hårig sjuk sköterska är i större behov av vård än sjukhusets patienter.

När jag var maskinsättare på Aftonbladet hade jag till uppgift att vårda det språk som slarviga journalister lämnade ifrån sej. Nu är maskinsättarna bortrationaliserade och journalisterna skriver in sina texter direkt på sidorna via datorn. Och datorn vet ingenting om särskrivning eller om språket över huvud taget.

  






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar