lördag 25 augusti 2012

Visst har Jesus humor!



På Facebook finns mycket man inte orkar läsa. Men en del är kul. Musikern och låtskrivaren Pentti Salmenranta tipsar om en artikel i DN som berättar att en hundraårig bild av Jesus i en spansk kyrka vittrade sönder när en kvinna skulle borsta av den. Kvinnan blev förtvivlad och försökte måla om den. Hennes bild blev inte bra, där blev Jesus lik en apa.
Pentti Salmenranta kommenterar: Hoppas Jesus har humor.

Det tror jag att Jesus har. Fast jag är ateist ser jag ju att det är mycket som skiljer Jesus från andra religioners förgrundsfigurer. Han har till exempel en godmodig styrka som ingen verkar rå på. Till kristendomens motståndare skulle man kunna säga:
– Bränn gärna en bibel om ni tycker det är kul. Vi har flera, dom ligger och dräller överallt.
Och till dom som ogillar Jesus och vill driva med honom skulle man kunna säga:
– Försök gärna förlöjliga Jesus med skämtteckningar, det tål han hur bra som helst, han som avbildats på så många olika sätt i tvåtusen år.

I Bibeln har människor inga utseenden. Där skildras de genom sina ord och gärningar, något som vi författare borde lära av när det gäller personskildring. Visa vad människor säger och gör, låt sen läsarna tänka sej dem som de vill.
Jag är övertygad om att den uppdiktade gestalten Jesus har humor. Den som säger: Låten barnen komma till mig, han säger ju också underförstått:
– Låt ungarna komma till mej. Jag gillar barn, trots att de är jobbiga och för ett jävla oväsen.

En person med den inställningen kan inte vara alltför tråkig och humorfri.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar