lördag 11 augusti 2012

Släng krillen på historiens skräphög!



Jag började i folkskolan 1932. Samma år kom sossarna till makten men glömde att avskaffa krillen och psalmverserna.
Man lärde sej alltså memorera och fick ett slags kulturarv. När man nu i hög ålder tvingas gå i kyrkan på allt fler begravningar, finner man till sin förvåning att psalmverserna stiger upp ur barndomsminnet med text och melodi, färdiga att framföras.
Så står den gamle ateisten där och sjunger upp läxan som den likaledes ateistiska morsan en gång förhörde honom på så att skolans jesusfröken skulle bli nöjd.

Det blev 1939 och dags för konfirmation. Gör som du vill, sa farsan. Valet var mitt. Jag tänkte att om man ska bli författare så ska väl inget mänskligt vara en främmande, så jag gick dit.
Prästen hette Alner. Han fäste en penna i ett snöre vid pekfingret och snurrade runt och visade hur fint Gud hade inrättat centrifugalkraften.
På storförhöret skällde han ut en grabb som sagt att Jesus var avlad av jungfru Maria. Grabbens morsa grät och jag lärde mej att slänga krillen på historiens skräphög.

Nu läser jag att det fortfarande förekommer konfirmation i den svenska kyrka som skilts från staten och blivit ett affärsföretag. Det är bra. Då har ungarna blivit såpass vuxna att de kan genomskåda den religiösa bluffen. De som har nåt i huvet måste väl då dra samma slutsats som jag gjorde.  


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar