onsdag 15 augusti 2012

Till Norrköpings hyllning



I Grönköpings Veckoblad, "Sveriges enda månatligen utkommande veckotidning" skapade pseudonymen A:lfr-d V:stl-nd ett skrivsätt med humor och ironi som skulle parodiera gammal svulstig mediasvenska. Många har försökt imitera det. En av de få som lyckats är poeten Ove Klinthäll. Hans Grönköping fick bli hemstaden Norrköping. Och dikten fick heta NORRKÖPINGS HYLLNING:

Oh, Norrköping, stad ibland städer,
du ligger där, drömsk i din strömvärld!
Mitt hjärta i roten sig gläder,
ty du är oändligt berömvärd.
Med finskodon, gjorda av läder
bestiger jag jämn trottoir,
och finklädd i välskrädda kläder
begår jag de gator du har.
På Femöresbrons välvda bräder
jag cyklar med velociped,
i Kålmår´n beser jag en tjäder
i Smedby syns inte en smed.
Dock vandrar jag, lätt som en fjäder,
ty staden är utmärkt att gå i,
vårt rikskända norrköpingsväder
sköts väl av vår stads SMHI.
Berömorden icke jag skräder
när höginspirerad jag kväder:
Blås, SON, i trumpet och basun
för dig, oh, min stad och kommun!

SON syftar på stadens berömda symfoniorkester, en av landets bästa. Och staden bör känna sej hedrad av att bli hyllad med så konstfärdig poesi.   





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar