torsdag 23 augusti 2012

En dikt jag unnar flera läsare



När jag kliver ut ur min torpstuga känns det som höst fast det är tjugo grader varmt. Det är en mycket egendomlig känsla som jag inte kan beskriva. Men en mästare har kunnat – Alf Henrikson. Han sätter ord på min känsla perfekt i de här raderna som nu får bli DAGENS DIKT:

Det sägs att sommarn blommar ut,
men tillåt oss att spörja:
kan något verkligen ta slut
förrän det hunnit börja?

Kan något ingen ser och hör
trots detta existera?
Nu mörknar det här utanför.
Vårt sista hopp om sommarn dör.
Det får vi acceptera.

Dikten publicerades i Dagens Nyheters kulturdel för ett par dagar sedan, den 21 augusti. Men eftersom jag tycker den är så bra, menar jag att den bör nå en vidare läsekrets, därför publicerar jag den här. Håll till godo!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar