Hör du till oss som
älskar teveserien Morden i Midsomer,
då är du i gott sällskap. Den är en av de mest sedda kriminaldramerna i
världen. Vad är det som gör den så sevärd? Det får vi veta i antologin Döden i media (Carlssons) red Anja
Hirdman.
Deckaren är en berättelse som börjar – inte slutar – med döden. I grevskapet
Midsomer möter vi en lantlig idyll och vi vet att kommissarie Barnaby kommer
att avslöja mördaren och återställa ordningen.
I andra deckare är den
typiske detektiven en man som sällan klarar av intima relationer (t ex
Wallander, Beck, Morse, Frost, Holmes). Men Barnaby är en uppskattad make och
kärleksfull fader med ett lyckligt familjeliv.
Även om det visas upp sargade lik och läskiga obduktioner så ger serien
ett slags trygghet. Allt ordnar sej till slut. Döden gäller andra, inte mej.
Andra medverkande i
antologin Döden i media skriver om
döden ur andra synpunkter. Döden som nyhet. Döden i krig. Döden på foto. Döden
som självmord. Och så förstås vår kulturs mest uppvisade döda kropp – Jesus.
Här möter vi döden som Våld,
tröst, fascination (bokens undertitel) och det är både underhållande och
tänkvärt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar