När jag var sju år
gick jag med farsan och delade ut flygblad och agiterade för socialdemokraterna.
Vi vann valet. Det blev höst och jag skulle börja i skolan. Det blev
Högalidsskolan på Söder i Stockholm.
Där satt en liten jesusfröken som inte hade en aning om skotten i Ådalen och
arbetslöshet och att det nu skulle bli socialism när Per Albin Hansson skulle
rädda folket undan den rovgiriga kapitalismen.
Hon sa att det var Jesus som skulle rädda oss. Eftersom jag aldrig hört
talas om Jesus satt jag där och undrade vad hon snackade om.
Jag var ett begåvat barn och blev bäst i klassen. Jag lärde mej rabbla
psalmpekoral. Guds rena lamm oskyldigt, på korset för oss slaktad, alltid
befunnen tålig, ehur du var föraktad. Det tyckte hon om.
Från femte klass fick
vi gubben Broström. Han stod på vår sida. Enligt läroplanen måste han lära ut
kristendom. Det kan ha känts hårt för en gammal sosse som ville arbetarbarnen
väl. Men han undervisade också i parenteser:
– Ja, vi får ju tänka oss att det här var de gama judarnas föreställningar,
det är ju länge sen nu.
Och det var parenteserna som fäste sej i minnet: Strunta i religion och
vidskepelse, dom har tiden gått förbi!
Jag undrar om det
finns lärare som gubben Broström i dagens skola. De borde vara många. När vi nu
fått ett segregerat boende, borde vi också ha ett segregerat skolväsende. Arbetarrörelsens
historia och värderingar i arbetarklassens bostadsområden! Överklassens
värderingar i överklassens bostadsområden – det har vi ju redan!
Så tänk på det, ni lärare! Tänk på var ni undervisar och vilka kunskaper
eleverna i det området behöver. Socialism, marxism, klasskampens historia och
arbetarrörelsens värderingar i arbetarnas bostadsområden.
Annars blir ni
samhällsbevararnas redskap i en tid när vi alla behöver de kunskaper som stöder
kampen mot kapitalismen!
Och den skammen vill ni väl inte bära?
Borde inte småstekarna få lära sig lite om världen också? Bra text (med frågetecken i kanten) Eller var du ironisk möjligen? *trött*
SvaraRadera