fredag 15 juni 2012

Det händer att jag stjäl tidningar



"Vore det inte dags att förstatliga bankerna innan de hinner riva sönder hela demokratin, som de gjorde på 1930-talet? Samhällets ekonomi är alltför viktig för att överlåtas åt giriga spekulanter."

Det här citatet är inte ur Proletären utan ur Svenska Dagbladet, som den 13 juni publicerade en insändare undertecknad Rolf Dahlén.
En annan insändare samma dag pekade på hur Vanja Lundby-Wedins höga inkomster och osolidariska beteende skadat LO och Socialdemokraterna.
En tredje insändare ville få oss att tänka efter vilka orättvisor vi ser i dagens samhälle som är "styrt av kapitalism".
Högerns Svenska Dagbladet har naturligtvis högerpolitik på ledarsidan men låter för övrigt sina journalister rapportera neutralt och allmänheten fritt komma till tals.
Så ska en god svensk dagstidning vara!

I samma nummer av Svenskan läser jag om Stefan Löfvens kulturintresse. Den nya S-ledaren säger:  
– Att försvinna i en bok är ett bra sätt att koppla av. Jag gillar också att gå på teater och bio. Och så sport. Det är också kultur och det är få saker som slår en riktigt bra fotbollsmatch.
Tidningens reporter Tomas Brandel kommenterar: "Mitt under självaste fotbolls-EM när kulturnördar skriker ut sin ångest på Facebook och Twitter över att inte komma undan bollsparkandet på tv, får vi detta i ansiktet. Så hade Juholt aldrig gjort."

Jag vägrar att titta på fotboll i tv. Det är inte längre sport, det är affärsverksamhet där miljoner rullar hit och dit, även till spelarna som tjänar bra och låter sej säljas till dom som kan betala. Jag stänger av teven och tillåter mej att än en gång citera poeten Ove Klinthälls limerick i saken:

Fotboll är stora affärer
Betalar gör vi proletärer
och skränar som fan,
men nere på plan
där springer tjutvå miljonärer.

Sen kan du naturligtvis undra varför jag läser Svenskan. Jo, det är för att jag kan stjäla ett gammalt exemplar i ICA-butiken när det ligger i en hög som ska kastas bort. Det gör mej ingenting att tidningen inte är dagsfärsk, jag kan ändå få lite idéer till något jag själv ska skriva.
Om det grämer butiksägaren var jag inte, men det gör det nog. Det ökar ju inte en storföretagares rikedom att en kund får något gratis.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar