Ibland har jag försökt mej på
satir. När Ingvar Carlsson kämpade som bäst 1994 för att Näringslivet skulle få
i oss i EU skrev jag så här:
Det är den ökända hästen från Troja
moderniserad till femte kolonn.
Fast man i fejset ser ut som en doja
behöver man väl ändå inte va en sån
som trampar ner fosterlandet i skiten
och offrar välfärd och allemansrätt.
Men se upp! Du ha lurat oss dit, men
vi ska nog ta oss ur på någe sätt.
Folk förstod vad jag syftade på.
Hasse och Tage hade i sin revy Dubbelgöken 1979 påpekat att Ingvar Carlsson såg
ut som en fot i ansiktet, något som genast accepterats av svenska folket. De
flesta vuxna kände på 1990-talet till Karl Gerhard och hade hört hans kuplett
om den ökända hästen från Troja:
Det är den ökända hästen från Troja
moderniserad till femte kolonn.
Majoren Quisling är en papegoja
som imiterar så gott han har förstånn.
Vi äro synbart blott fredliga pågar
med grekisk rakborste uti vår hatt
men i ett huj drar vi fram våra bågar
och storma Troja från insidan by natt.
Men vad visste ungdomen? Redan
på 1990-talet fanns det gott om unga människor som aldrig hört talas om Karl
Gerhard. Nu läser jag i Svenska Dagbladet 30 maj att dagens ungdomar inte tycks
känna till en av våra största kulturpersonligheter – Karl Gerhard, kupletternas
mästare.
Vad sysslar våra lärare med? Vad
lär man ut om kultur i skolan?
Karl Gerhard hade en oerhört
produktiv karriär som sträckte sig över drygt 50 år, skriver Henrik Scheutz i
SvD. Karl Gerhard åstadkom minst 60 revyer och över 4000 kupletter. Det borde
vara en självklarhet att varje svensk i alla åldrar ska känna till en legend
som Karl Gerhard.
Här är ju också historia som
borde läras ut. Tyskarna ville förbjuda kupletten om den ökända hästen från
Troja. De fick hjälp av statsminister Per Albin Hansson. Karl Gerhard ändrade sin
visa:
Men har det snart ej gått upp för de loja,
som tror att folkhemmets chef är en pamp,
att det är den välkända hästen från Troja
som Per-Abin kan kalla för SIN KAMP.
Som alltså anspelar på Adolf
Hitlers bok Mein Kampf. Vilken också borde förekomma i historieundervisningen.
Att min satir inte blir förstådd gör ingenting. Men att Karl Gerhard är okänd
för dagens ungdom är allvarligt. Hans texter var politiska, är det därför de
inte nämns i skolan?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar