tisdag 26 juni 2012

Helvetes jävlar så det kan gå!


I dessa förskräckliga fotbollstider har jag fått poeten Ove Klinthälls tillstånd att publicera hans berättelse om hur det kan gå i familjelivet när tevetittandet störs av tekniska missöden. Man kan visst sjunga den här texten till melodin för Visan om igelkottaskinnet, men själv läser jag den bara medan jag svär över bollsparkandet i rutan.

Och gumman hon sade till gubben sin:
"Det är visst nåt fel på min tvättmaskin.
På min tvättmaskin, ja på min tvättmaskin,
kan du gå och kolla på min tvättmaskin?"

Men gubben vid TV:n han steg inte opp:
"Det är inte nåt fel, det är bara en propp,
ja, det är en propp, därför är det stopp,
sätt bara dit en vanlig 6-watts-propp!"

Vid proppskåpet ställde då gumman en stol
men hon snubblade grymt på sin långa kjol.
Ja, hon hade en kjol, en gammal långbent kjol,
den snubbla hon på när hon stod på stol.

I proppskåpet slog hon sin tungsinta kropp
så åt skogen gick nästan vareviga propp.
Det blev mörkt i huset, rum, kök och hall.
TV:n den slocknade i varje fall.

Och gubben sprang opp som en stucken gris.
"Dom sköt mål, men jag fick inte se nån repris!"
Han blev alldeles vansinnig och knäpp precis,
han fick inte se på målet i repris.

Till farstun han sprang då, och gud vad han fnös,
när han såg att hans gumma låg medvetslös.
Ja, hon låg på golvet, hon var medvetslös.
Undra på att hennes dumme gubbe fnös.

Han makade ilsket på gummans kropp
och satte fort dit varje nödvändig propp
och slog på sin TV, för det var akut,
men helvetes jävlar, nu var matchen slut!!!

Hemma hos oss har matcherna fått sluta innan dom ens har börjat. I kväll återgår vi till det normala: Allsång på Skansen! Och Morden i Midsomer!
Hustru Inga förstår inte det fina med mord men brukar låta mej se dom ändå. Och i TV4 är det också brittisk thriller, så hon har ju inget att välja på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar