fredag 20 april 2012

Vänsterpressen kom i går


I går var det torsdag, då kommer den viktigaste vänsterpressen i brevlådan. Jag prenumererar på Flamman och Proletären. Upplagan för dom är kring 3000 ex vardera. Vi är alltså alldeles för få som unnar oss en vettig motvikt till den borgerliga indoktrinering som vi varje dag utsätts för.

I Flamman fastnar jag för en liten artikel med rubriken Svåra missbildningar på Barn i Falluja. Den handlar om hur USA år 2004 i Irak testade vapen som vit fosfor och utarmat uran i Irak. Resultatet blev att barn föds utan hjärna eller utan ögon eller med inälvorna utanför kroppen.
Cancer, leukemi och barndödlighet är högre i Falluja än i Hiroshima och Nagasaki, de båda andra platser där USA begått sina oerhörda brott mot mänskligheten.

Proletären har trevligare saker att skriva om. Där berättas att Jan Myrdals litterära priser delats ut i Varberg i helgen.
Författaren Sven Lindqvist fick Leninpriset för att han "har grävt där han stått i svenska klassorättvisor och blottlagt kolonialismens fasansfulla ondska djupare, bredare och originellare än någon annan svensk författare".
Jenny Wrangborg fick Robespierrepriset för att hon med "sin skildring av arbetskamraternas uttalade kampvilja och förhoppningar knyter an sin lyrik till god svensk proletärförfattartradition och utvecklar den".
Det här är sånt som jag inte sett i de borgerliga tidningar eller de teveprogram som jag också konsumerar.

Både Flamman och Proletären publicerar en artikel av Maj Wechselmann. Den är likalydande i båda tidningarna och handlar om Carl Bildt och slutar:
"Det är en utrikesminister som varit inblandad i folkmord sedan tolv år tillbaka på ett sätt som aldrig förut skådats i Sverige. Mitt förslag: I första majtågen bör det också ingå parollen:
AVGÅ CARL BILDT! DU ÄR EN SKAM FÖR NATIONEN!"

Kanske är Maj Wechselmanns artikel publicerad i andra tidningar, det har jag inte hunnit kolla. Jag vill i alla fall att ni, mina vänner, ska känna till den och kunna söka upp den.     

2 kommentarer:

  1. Mycket bra och tack för en fantastisk härlig blogg.
    Nej borgarna vill nog inte genom normala svensk media gå ut med och direkt visa det man står för.
    Tänk om folk plötsligt förstod?
    Mvh om en trevlig helg / Urban Medin

    SvaraRadera