måndag 9 april 2012

Slut med påsken – ut med Jesus!


Det har varit påsk och radion har överflödat av religion. Jesus hit och Jesus dit. En massa vidskepelse som gör att man riktigt längtar efter klarspråk och kunskap.
En bok som jag vill rekommendera är skriven av en troende, nämligen Jonas Gardell, och heter "Om Jesus". Han beskriver Jesus som en kortväxt träarbetare, märkt av fattigdom och nersliten av hårt arbete, åldrad och förmodligen tandlös. Småningom hängande naken på korset, klibbig av blod, urin och avföring.

Min mest kontroversiella bok heter Kamrat Jesus. Den skulle kanske ha blivit annorlunda om jag läst Jonas Gardell innan jag skrev den. Hos mej är Jesus en trevlig kille som blir en misslyckad ledare i kampen mot romarna, ett slags Che Guevara.
Ändå är det den enda bok jag blivit mordhotad för. Det är nu många år sedan. En utlänning ringde och sa att jag skulle dra in boken från alla bibliotek, annars skulle jag "råka micket illa".

I våra dagar har skolans kristendomskunskap blivit religionskunskap. Där borde religionerna förpassas till historien. Skolan bör visa hur religioner använts för att förtrycka och fördumma folken. Hur kättare blivit brända på bål, hur vetenskapliga framsteg förtigits och förbjudits, hur kristendomens sjukliga sexualmoral förstört livet för flickor som blivit med barn. Osv.
I kommunen där jag bor finns en kristen skola som heter Vindruvan. Dess rektor tycker det är viktigt att ge alla en förståelse för den svenska traditionen. Så bra! Den traditionen har lett fram till att de flesta kyrkor står tomma, allt färre par gifter sej i kyrkan, allt färre ungdomar konfirmeras.

Vi skapade en välfärd som gjorde Sverige till världens bästa land att leva i. Det låter som skryt men är bara ett enkelt konstaterande. Ett land ska bedömas efter hur de fattigaste har det. Sverige hade generell välfärd och var mest sekulariserat. Vi låg i utvecklingens framkant.
Tills överklassen slog tillbaka, arbetarklassen tystades och dess företrädare förvandlade rörelsen till ett affärsföretag att berika sej på.
Den kunskapen hör till historien, där även religionskunskapen hör hemma. Nu har vi en regering där ett kristet parti ingår. Det är en skam. 

1 kommentar:

  1. När jag i fjärde klass var jag en bokslukare, varje vecka kom bokbussen till förorten där jag bodde och varje vecka lämnade jag bokbussen lycklig med en välfylld påse nya böcker. En av dessa böcker var kamrat Jesus som jag läste med stort intresse.
    När min lärare ( som var pingstvän) på en lektion började prata om Jesus ville jag dela med mig av boken till min klasskamrater och berättade att Jesus varit en soldat som ville hjälpa människor. Min lärare bytte snabbt ämne och på kvällen fick min mamma ett upprört samtal från läraren som berättade att alla hennes elever suttit med tindrande ögon och lyssnat på henne när hon berättade om Jesus, tills hennes dotter förstört allting genom att berätta om en bok hon läst, så jag kan bara säga Jonas Gardell eller inte, för mig var din bok till stor hjälp för att kunna ifrågasätta min lärares predikningar, tack för det!

    SvaraRadera