måndag 2 april 2012

Kalle Finkel och makten


 I går skrev jag om aprilskämt. Nu slår det mej att en av mina böcker faktiskt kommit till som resultat av ett aprilskämt. Det gick till så här:
I slutet på 1980-talet höll jag på att skriva mina memoarer utan chans att få dom tryckta. Då kom ett litet förlag på idén med Veckans Bok – en nyskriven kortroman av kända författare varje torsdag. Jag styckade kvickt upp min memoarbok i tre delar och fick ut alla tre i den serien.
Bra betalt och stor spridning. Ett 40-tal författare hann komma med innan företaget tynade bort när bensinstationer och konsumbutiker tröttnade på att packa upp lådorna med böcker. Och jag som hade tänkt ägna mitt sista årtionde åt att skriva kortromaner för Veckans Bok!

Nu fick jag i stället börja kämpa med en tjockare roman. Det gick långsamt. När boken närmade sej trehundra sidor kändes den bara som en påminnelse om min plats i skrivarnas B-lag.
Då kom det ett anonymt mejl på datorn. Det var utformat som en sida ur tidskriften Svensk Bokhandel och meddelade att Veckans Bok skulle starta på nytt!
Jag borde ha tänkt på att det var första april…
Men jag satte genast igång med att stryka ner mitt tjocka romanprojekt till en liten behändig Veckans Bok. Bort med allt långsnack! Sånt som du själv gillar men som kan avvaras. Kill your darlings, som det heter på fackspråk.

På tre dagar var det gjort. Jag satt där med ett litet manus på knappt hundra sidor, en tät och kul skröna utan ett enda överflödigt ord.
En gammal alkoholiserad uteliggare, Kalle Finkel, vaknar upp i en säng på en klinik och får uppleva konstiga saker. Han får besök av en kvinna som påstår sej vara hans fru. Och så kommer en yngre tjej och säger sej vara hans älskarinna. Båda behöver pengar. Han skriver ut checkar som märkligt nog godtas av banken.
Han reser sej ur bädden och möter i spegeln en mycket yngre man. Den skumme läkaren som driver kliniken tvingas tala om vad som hänt. En ung partiledare har störtat med flygplan och fått skallen krossad. Partiet måste ha honom på benen till valrörelsen och anlitar läkaren som kidnappar uteliggaren Kalle Finkel och opererar in hans hjärna i den unge partiledarens huvud.
Kalle Finkel lämnar klinken, kliver ut i överhetens värld och blir bemött av hustrun, älskarinnan och partifolket, journalister, TV-människor, ungklubbister och…

Normalt borde nu mitt manus börja ett par års vandring mellan olika förlag. Men ånej! Sånt har man inte tid med i min ålder. Boken skulle ut genast.
Författares Bokmaskin finns ju. Där kan vem som helst trycka en bok utan att nån frågar om den är lönsam eller inte.
Kalle Finkel och makten. Tryckt 2005.
En bok som alltså kom till som resultat av ett anonymt aprilskämt.

(Annons: Om den inte finns på biblis eller i bokhandeln finns den alltid på författarnas eget bokförlag Podium.) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar