torsdag 12 april 2012

Mera svenskt – en bok att diskutera


Nu ska jag rekommendera en bok igen. "Mera svenskt" av Karl-Olov Arnstberg (Carlssons förlag). Bra forskning söker sanningen oavsett vilka åsikter som för tillfället är på modet, säger Arnstberg. Han vill tala klarspråk utan att bekymra sig om sitt akademiska rykte. Det har han även gjort i sina tidigare böcker där han diskuterat svenska tabun och utmanat både kolleger, medier och det politiska etablissemanget.
Här vill han konstatera att massinvandringen skadat Sverige. Svenska politiker har skapat ett nytt klassamhälle med invandrare som en arbetslös och bidragsberoende underklass där brottsligheten är långt högre än riksgenomsnittet.
Utomlands kan man diskutera detta. I Köpenhamn vet man att två tredjedelar av brotten begås av invandrare. I Norge kan sådant också sägas öppet. I Sverige förtigs brottslingars etniska tillhörighet.

På nätet brukar Sverigedemokraterna hänvisa till det sk Lilla Saltsjöbadsavtalet där svenska journalister den 21 mars 1987 ska ha kommit överens om att aldrig nämna något ofördelaktigt om invandare. Arnstberg säger att detta avtal kan vara ett påhitt men att våra medier ändå uppträder som om det faktiskt existerade.
Arnstberg menar att många som deltar i den politiska debatten har tröttnat på det hyckleri som blivit resultatet av en önskan att det mångkulturella samhället ska fungera. Islam ser han som en totalitär ideologi som inte går ihop med demokrati och yttrandefrihet. Han citerar en bloggare: All religion är vidskepelse. Vi kan inte acceptera ett nytt religiöst förtryck sedan vi befriat oss från kristendomens.

Ett långt avsnitt handlar om romerna, de som förr kallades zigenare. De tillhör världens mest förföljda folk och uppvisar därför hög brottslighet. Arnstberg beskriver livfullt deras metoder vid stöld och rån som han iakttagit.
Bokens åtta essäer behandlar skiftande ämnen. Det svenska välfärdssamhället är det bästa som mänskligheten hittills åstadkommit, men det ger ändå möjligheter för direktörer och politiker att sko sig. Och även här blir kritiker tystade. Som exempelvis Sven Grassman när han visade upp bedrägerierna i den svenska nationalekonomin.

En forskare som talar klarspråk borde också kunna visa varifrån de order kommer som mediefolket följer. Det gör inte Karl-Olov Arnstberg. Han utmanar inte höjdarna i Svenskt Näringsliv. Men det han gör är ändå gott och kan ge upphov till livliga diskussioner.
Han har själv bosatt sig i invandrartäta förorter och möter invandrare på nära håll. En libanes säger: Jag trivs med att inte behöva vara religiös och att kunna ha en tjej.
Det finns många slags förtryck att fly från.
                                                             

1 kommentar:

  1. Tack för alla dina fantastiska analyser. Om jag ger mig lite tid varje morgon att läsa de senaste inläggen du skrivit, känner jag mig stärkt resten av dagen. Det har känts som om mina ideal och mitt kritiska tänkande höll på att rinna ut i sanden efter ett långt liv, men med dina tankar känner jag mig styrkt igen. Tack ännu en gång Sven! Evaf

    SvaraRadera