söndag 1 januari 2012

Nu väntar en veckas allvarlig läsning


I går föreslog jag att 2012 ska bli det år då vi vänder uppåner på politiken så att allt blir bättre och billigare, så att den svenska välfärden utvecklas i stället för att avvecklas. För att det ska kunna ske bör vi känna till den svenska välfärdens historia. Den har jag nu börjat skriva.
Det blir flera avsnitt. Om jag lägger ut ett om dagen på den här platsen så tar det nog en dryg vecka. Men det är en historieskrivning som jag tycker är viktig. Jag hoppas därför att alla ni som brukar läsa mina texter ska ha tålamod och fortsätta med det de närmaste dagarna.
Rubriken blir: Den svenska välfärdens historia – del 1. Och 2 och 3 osv. Hur många avsnitt det blir vet jag ännu inte.

Jag hoppas det ska bli tillräckligt intressant för att hålla er kvar som läsare. Även om det inte blir skoj och roligheter. Jag har svårt för att vara rolig. Ibland är jag förbannad när jag sitter vid datorn. Jag älskar svenska språket, som jag försörjt mej på i sjuttio år. Jag vill ha kvar alla dess egenheter. Till exempel de som vår favoritpoet Ove Klinthäll så fint beskrivit i en dikt:

            Å och ä och ö ska bort.
            Vad sker med språkets grace
            när Hörby blir till Horby,
            Mönsterås blir Monsteras?
            Men värst det blir för detta ord
            som förr betecknat parlek
            emellan man och kvinna
            men som nu får heta karlek!

Så kan det gå. Men inte i någon av mina texter. Där kommer ni att hitta alla bokstäver och allt som jag just nu tycker är viktigt. Temat är Den svenska välfärdens historia. Vi startar i morgon. Välkomna!  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar