söndag 29 januari 2012

Anledning att leva ett tag till


Länge hade vi demokrati, folkstyre. Sen kom vi på att det nog borde kallas kleptokrati, tjuvstyre, när högern började stjäla vår offentliga egendom. Nu lanseras i Flamman 12 januari ett nytt begrepp: EU-krati. Det är Nej till EU:s Gösta Torstensson som citerar storföretagarnas lobbyorganisation som "reducerar statens och den offentliga sektorns makt genom privatisering och avreglering" och överför nationalstatens befogenheter "till en mer modern och internationellt sinnad struktur på europeisk nivå".

Det hör nu inte till storföretagarnas begåvning att skriva enkelt och begripligt. Vi har ändå lärt oss vad de menar. Privatisering ska ge "valfrihet". Om man inte trivs med sitt äldreboende eller sin hemtjänst ska man kunna välja ett annat företag. Gamla människor kan få en lista på hundra företag att välja bland, läser jag i samma nummer av Flamman.
Då gäller det att kunna välja. En gammal arbetare kanske vill sortera bort företag som konkurrerar genom att strunta i kollektivavtal eller genom att ge personalen lägre löner. Ett sånt val ska man göra själv, privat, i ensamhet.

Snart är jag själv där. Jag läser med förskräckelse om hur åldringar behandlas på privata äldreboenden. DEN SJUKE MANNEN BANDS FAST I SÄNGEN, lyder en rubrik i DN 26 januari. Jag vill inte bli fastbunden i sängen om jag blir sjuk. Jag vill inte bli vårdad av personal utan utbildning. Jag vill inte hamna i händerna på Carema som ägs av världens äldsta riskkapitalbolag, det amerikanska KKR, och av det ökända Triton. Jag vill inte att jag (eller någon annan) ska bli en inkomstkälla för skurkar som snor skattepengar och placerar dem i utlandet.
Vi vanliga människor kan inte göra svåra val privat. Det har vi inte kunskaper till. Vi ska göra svåra val kollektivt genom att anlita expertis. De får vi inte nu. Vi ska göra okunniga val som skurkar kan tjäna pengar på.

Jag har gett mej fan på att jag ska hålla mej vid liv tills jag får se den här regeringen falla. Den här regeringen som lämnar ut oss till sina polare av skurkar i elbranschen, kommunikations- och vårdbranschen och alla andra branscher där våra pengar kan stjälas.

Vi ska ha politiker som skippar hela systemet med upphandling. Viktiga tjänster ska utföras i den offentliga sektorn av folk som vill göra ett bra jobb under tjänsteansvar. Jag tröttnar aldrig på Konsums gamla slogan: Ej tjäna på andra men tjäna varandra.

Demokrati ska vi ha. Inte kleptokrati. Och inte EU-krati! Bort med Reinfeldtpacket ur Rosenbad! Ut ur EU! Jag fyller snart 87. Men jag har god anledning att hänga med ett tag till – bara för att få se dessa självklara små önskningar uppfyllda.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar