Begreppet
folk är lätt att bestämma. Johan Ehrenberg har sagt att en människa med
statsministerns inkomster aldrig kan dela vanligt folks levnadsvillkor och
vardagsbekymmer. Så låt oss med folk mena människor med normala inkomster och
vanliga vardagsbekymmer.
Bildning är ett krångligare begrepp. För
min del vill jag säga så här:
Inom
arbetarrörelsen har det ända från 1912, då ABF startade, funnits en förkärlek för
finkultur, det jag skulle vilja kalla borgerlig bildning. Den fina kulturen
fanns där och det skulle vara en jämlikhetsfråga att göra den tillgänglig för
vanligt folk.
Ett
alternativ skulle då ha varit att uppmuntra och utveckla en proletär kultur. Vi
fick ju en arbetarlitteratur som lär vara unik i världen, men den kom till
utanför arbetarrörelsen och blev ofta motarbetad av den.
För enkelhetens skull kan man skilja på borgerlig
bildning och folklig kunskap.
Borgerlig
bildning karaktäriseras av att inte kunna användas till någonting och att lätt
kunna glömmas bort. Man kan lära sej att Gustav II Adolf dog 6 november 1632
men man kan inte använda det till något och man kan lika lätt glömma det.
Om
man däremot lär sej att klyva en stock eller att mura ett snyggt förband eller
att dra elledningar i ett hus så är det användbara kunskaper och man glömmer
dom inte.
Man
kan glömma var man ställt sin cykel, men man glömmer inte att cykla när man en
gång lärt sej det. På samma sätt fastnar även teoretiska kunskaper om de angår
mej och verkar användbara.
Den borgerliga bildningen är full av
oväsentligheter, men har naturligtvis ändå ett syfte. Nämligen att skilja ut
den bildade klassen från det obildade folket. Jag säger "Grå, käre vän,
grå är all teori" och du tänker "Goethe", och så känner vi att
vi tillhör de bildade.
Egentligen
är det ju bara så att de mäktiga kallar sin egen kunskap för bildning och
vägrar att ge den folkliga kunskapen samma status.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar