För några år sen stod jag i Linköpings
Folkets hus med några hundra lärare och bibliotekarier framför mej och skulle
säga någonting om kulturarvet.
Jag
började med att säga att det var synd att jag inte hade gitarren med mej för då
kunde vi ha sjungit allsång: Kom i kostervals, slå din runda arm om min hals…
Plötsligt satt allihop och sjöng Kostervalsen från 1913 så det var svårt att få
dom att sluta.
Sen
fortsatte jag med diktrader jag kom på: Visst gör det ont – och publiken sa:
när knoppar brista. Bort längtande vekhet – och de fortsatte: ur sotiga bröst.
Och så vidare.
Lärarna och bibliotekarierna var väl
bekanta med den sortens kulturarv. Men vi konstaterade också att om jag hade
haft deras elever framför mej skulle jag inte ha fått så värst många svar.
Här
går vattentäta skott mellan generationerna. De som går med musiklurar på öronen
eller sitter och glor på video eller spelar dataspel får ett annat kulturarv än
det vi lite äldre har fått.
Och det menar jag är synd, för mycket av
vårt kulturarv är inte bara borgerlig bildning utan praktiskt användbart!
En del rymmer visdom: Det dunkelt sagda
är det dunkelt tänkta. En del har mycket aktuell politisk udd: Upp flyga orden,
tanken stilla står!
En
del visar att erfarenheter är gemensamma. När jag jobbade i industrin och hade
taskiga förmän, då var det skönt att tänka med Fröding: Han får nog ett
vitglött spett i nacken en vacker dag! Fröding gav mej mod och visade att jag
inte var ensam om mina erfarenheter.
Hasse
Alfredson räknar med en viss bildning hos sin publik när han säger: Till flydda
tider återgår min hjärna. Men det är ju bara roligt för den som läst Runeberg:
Till flydda tider återgår min tanke än så gärna.
Som författare har jag haft svårigheter
med kulturarvet, särskilt när jag skrivit för ungdom. Jag måste ju veta
någotsånär vad mina läsare har i huvudet och vad jag kan referera till för att
bli förstådd.
Om
dagens ungdom vet jag ingenting. Jag har sagt mej att vi lever i samma värld,
barn och ungdom och vuxna. Så hur gör man? Jo, man slutar dela upp oss i
generationer – och delar upp oss i klasser i stället.
Så nu skriver jag för underklassen. Allåldersböcker.
Trälarna har läsare från tioåringar
till pensionärer. Min senaste, Tio år
efteråt, är lika lättläst. Nu kritiseras jag av överklassen och uppskattas
av underklassen. Det känns faktiskt riktigt bra.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar