torsdag 7 november 2013

Vi har sluppit Gud – hurra!


I dag är det den 8 november, vad än min galna dator påstår i raden härovan. Jag har varit på kurs på PRO:s folkhögskola i Gysinge. Innan jag kom hit var jag misstänksam. En massa gamlingar, då blir det väl morgongudstjänst och aftonbön.  Men nej – här har nu en hel vecka gått utan minsta snack om religion! Jag hade med mej Ove Klinthälls dikt att protestera med:

Lyssna "Gud är god",
"He has the whole world in his hand"
Det gör en lätt förtröstansfull
och vänligt stämd ibland,
men när man tänker på hur det
ser ut i jämmerdalen
med religionsmotsättningar
i nästan varje land
med nöd och brand och krig
och svält, kan man bli galen.
Hur god är då den gud
som håller världen i sin hand?

Men den dikten har jag alltså inte behövt ta till. För här kan gamlingar samlas utan att utsättas för prästprat och gudstjänster. Det är skönt. Det borde våra ålderdomshem lära av.  






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar