söndag 17 november 2013

Man kan visst vara lite vadsomhelst?


Min lilla blogg där jag blev feminist har väckt reaktioner. Man kan visst vara feminist och samtidigt en del annat också, om man får tro poeten Ove Klinthäll, som diktar så här om saken:

Jag tvekar inte - jag är feminist,                 
för kvinnor är, helt klart, diskriminerade.
Men jag är också, då, infantilist,
för många barn blir också svårt hanterade.
Och nog är jag invandrar-synd-om-tyckare,
om pensionärer vill jag också ömma.
Jag ömkar bil-, båt-, tåg- och flyg-olyckare!
(Aj, homosexfolk höll jag på att glömma!)
Jag vill eliminera alla slag av nöd och brist,
men kan det inte räcka med att vara humanist?

Den frågan är det frestande att svara ja på. Men vad är då humanism? Om man googlar det får man veta att ordet "i likhet med andra ismer har en vag innebörd". Det är bra, då kan vi använda det lite hursomhelst. Så jag kan kalla mej både feminist och humanist. Livets mening klarnar! Väl?  



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar