lördag 23 november 2013

Solen bör skina på gnistrande snö!


Numera behöver man inte prenumerera på tidskrifter, det kommer tillräckligt med gratisblaskor i brevlådan. En sån heter Lilla Tidningen och riktar sej till Söderköping med omnejd. Där finns en språkspalt som jag naturligtvis plöjer igenom med intresse. Blir glad åt enkla påpekanden om sånt jag aldrig tänkt på. Jag vet vad en bil är och vad en stins är på järnvägsstationen.

Men jag har aldrig tänkt på att tyskarna och vi har delat på ordet automobil så att tyskarna tagit auto och vi tagit bil. Inte heller ha jag hajat att stins är ett bekvämare sätt att säga stationsinspektör. Jag har godtagit och använt beteckningen CD-skiva utan att veta att det betyder Compact Disc, kompaktskiva. Man blir aldrig för gammal för att lära. Jag menar mej vara duktig på svenska, men har visst ändå en överman i Benny Möller i Lilla Tidningen. I samma tidning diktar en okänd författare:

Blåkall is ligger nyblank på fjärden
Solen gör snöytan gnistrande gul
En känsla av frid sprids över världen
Med hopp om en trivsam och fredlig jul

Visst, det kan man önska sej. Men utanför mitt fönster här på Vikbolandet är det bara gråväder och regn. Då känns det skönt att vara gammal och slippa gå ut. En älskad dotter kommer med maten från affärn. Jag drar ner tullgardinen för fönstret och ser på världen genom TV-rutan. Om det kommer snö till jul ska jag dra upp rullgardinen och titta ut. Annars får det vara.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar