torsdag 28 november 2013

En artist som också kan skriva!


Så har Babben Larsson varit i stan, och här sitter man utan att orka ta sej ut i nöjeslivet. Men jag vet att hon ska finnas i min bokhylla och efter ett tag hittar jag boken, Babben Larsson Jag vägrar dö nyfiken, som Norstedts gav ut för några år sen.
I boken finns naturligtvis roligheter, men hon skriver också på allvar om sitt jobb som sångerska, skådis och ståuppare.   
Hon kritiserar storstjärnor som Madonna när de är tråkiga och jobbar på rutin. Man måste vara spontan och ha kontakt med publiken. Hon ser kolleger gå under i alkoholmissbruk och blir själv nykterist. Ståuppkomik är inte märkvärdigare än det låter; man står upp och sen är man rolig hela tiden.
Men inget kräver så grundliga förberedelser som improvisation, det vet varje artist. Här visar Babben att man måste lägga ner hårt arbete på att vara lättsam och rolig.

Och så får vi lite roligheter också:
Min man gnäller att vi inte har regelbundet sex men jag tycker jul-midsommar-jul-midsommar – det är väl regelbundet?
Karlar är som blandfärs – hälften nöt och hälften svin.
Allvar bör med humor blandas, annars blir det tungt att andas.

När jag läst den här boken på nytt känns det nästan som jag varit på Babbens framträdande i stan. En artist som också kan skriva – se det är en riktig begåvning!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar