måndag 18 november 2013

Den som har ska varda givet…


Det finns folk som tjänar pengar. I Flamman kallas de eliten. Eliten hade 1950 en inkomst som motsvarade 26 industriarbetare. 2011 hade elitens inkomst ökat och motsvarade 46 industriarbetarlöner.

I Bibeln lär det stå att den som har skall vara givet men att den som intet har ska fråntagas även det han har. De som bestämmer i EU har visst tagit detta på frommaste allvar. De delar årligen ut pengar till folk som inte behöver mer än de redan har.

Världens åttonde rikaste person är Stefan Persson. Han äger Hennes & Mauritz och har en förmögenhet på 175 miljarder kronor. Av EU fick han förra året fem miljoner i sk gårdsstöd. Han äger stora gårdar men bedriver knappast något jordbruk. Han fick pengar för att han äger.

En annan rikeman som fick gårdsstöd av EU var den svenske kungen. Han äger också stora gårdar. Och belönades för sitt ägande med 896.000 kronor. Som han knappast är i behov av eftersom staten ger hovet drygt 63 miljoner kronor varje år.

Tro nu inte att jag är avundsjuk. Jag lever tämligen gott på min ATP som ger tolv tusen i månaden. Jag vet inte vad jag skulle göra med fem miljoner eller ens med åttahundratusen. Men jag vet att det inom EU:s verksamhetsområde finns folk som sitter med svältande barn och sjuka gamla föräldrar och skulle ha användning för de pengar som EU nu ger till de redan rika.

Vad kan jag göra mer än bli förbannad. Jag kan ropa UT UR EU! Jag kan propagera för Folkrörelsen Nej till EU. Jag kan kräva folkomröstning om vårt medlemskap i EU. Men våra politiker gillar inte folkomröstningar, eftersom folket troligen röstar fel för det mesta.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar