tisdag 5 november 2013

Allsånger skulle vara anständiga


Det här skriver jag 6 november, även om datorn påstår att det är den 5e. Jag är alltså på folkhögskola, fast jag är 88 bast gammal. Kursen heter Visor och dikter. Det jag kan bidra med är bara blygsamma saker, mest att avslöja dom som varit anständiga och friserat litterära texter. Till exempel sista versen på Jungman Jansson. Som i original löd:

Kanske äger du som gammal
en negress i Alabama,
medan åren siktas långsamt
över tinningarna grå.
Kanske glömmer du din Stina
för ett fnask i Yokohama.
Det är slarvigt men mänskligt
så sjung hej å hå!

Och Flickan från Backafall fick inte ha sina bröst i fred:

Tänk att inkräktaren bara vill veta
om dina bröst bli som malvornas blom
fick bli
om den slår ut liksom rosor i blom

Vem "den" är får man inte veta, vilket också Myggan påpekar i sitt lexikon. Jag gissar på vår sånglärare i Högalids folkskola på Söder i Stockholm. Han hette Sven Lilja och startade Allsång på Skansen 1935. Han ligger bakom flera anständigheter som förändrat våra litterära sångtexter. För om man ledde Allsång på Skansen så hade man makt, även då, fast det inte fanns television.   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar