torsdag 10 januari 2013

Ingen bok av mej i år



Det här är den tid på året då aktiva författare har lämnat sitt manus till förlaget, fått det antaget och väntar på förslag till omslag och baksidestext på den bok som ska komma ut till hösten. Så är det inte för mej.

Jag har varit en produktiv författare. Under ett halvt århundrade skrev jag ett par böcker om året, ibland fler. Sen började det ta emot. Jag råkade ut för ett slags förlamning som hade att göra med min besvikelse över det svek, det landsförräderi, som arbetarrörelsens ledning höll på att göra sej skyldig till.

Det kom smygande – med slopandet av S-märkningen, valutaregleringen, beslutet om Öresundsbro och EG-anslutning, förvandlingen av SJ och Posten till roffarföretag och så skattereformen – och hela tiden malde det på. EG-anpassning. Sen EU-anpassning.

Jag är tillräckligt gammal för att ha varit med förra gången de europeiska storföretagen försökte skapa ett stort Neuropa. Då trodde jag aldrig att de skulle få medlöpare i ledningen för den arbetarrörelse jag vuxit upp i. Men det fick de.

Min skaparlust försvann. Jag slutade skriva böcker. Många tycker kanske att det är en förlust som det svenska kulturlivet kan bära. Må så vara. Men nu känns det som om politiken haft samma inverkan på andra kulturarbetare. Annars skulle ju böcker, teater och musik bära fram ett ramaskri av protester. Så sker inte. Jag är tydligen inte ensam om förlamningen.

Politikens makt över konsten är oroande. Den måste brytas. Så ni yngre som orkar och kan – kom igen, kulturarbetare!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar