tisdag 29 januari 2013

Den nya tidens teknik


Tekniken går framåt, ibland så snabbt att vi gamlingar kan ha svårt att hänga med. Det som för mej symboliserar den nya tiden är mobiltelefonen. Nu har ju alla en sån – nåja, inte alla, om man får tro poeten Ove Klinthäll:

Trodde du möjligen detta, min son,
att alla snart nog har mobiltelefon?
Då trodde du fel! Nå, kanhända det gäller
i Sverige, men annars? I helsicke heller!
Hälften av jordens befolkning, min son,
har inte ens sett ens en väggtelefon.

Det pratas mycket om mordet på Olof Palme nu i radio och teve. När han sköts fanns inte mobiltelefonen, därför blev snutarna runt mordplatsen synliga med sina walkietalkies. I dag skulle de ha försvunnit bland alla som går och snackar i telefon.

När jag ser hur mina barnbarn använder mobilen blir jag skrämd. De fotograferar med den, de läser tidningen i den och lyssnar på musik. De använder den som uppslagsbok och brevväxlar med den. Skulle jag kunna lära mej sköta en sån apparat? Det verkar spännande. Men känns väldigt främmande.   



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar