Nu
ska vi pröva din fantasi. Tänk dej att du är historielärare nån gång i
framtiden. Du ritar upp en meter på tavlan i klassrummet. Den ska föreställa
hundratusen år, så lång tid som det tar för radioaktivitet att avklinga och bli
ofarlig.
Varje
millimeter är hundra år. Vår tidräkning är två centimeter. Efter en centimeter
är det vikingatid, efter två centimeter är det nutid. Där har vi en millimeter
som är 1900-talet, teknikexplosionens århundrade. I början på den millimetern
hade ännu inget flygplan lyft från marken. Vid slutet av den millimetern landar
man på mars och driver industrier med kärnkraft.
Hundratusen
år tar det för radioaktiviteten att klinga av och bli ofarlig för organiskt
liv. Om våra efterkommande har en jävla tur och lyckas kryssa bland
avfallshögarna kommer de att leva här på jorden under dessa hundratusen år. Och
ha synpunkter på oss.
Kanske
har de inga skolsalar och inga kritor och inga gröna tavlor att rita på. I så
fall kommer de att rita med pinnar i sanden. För viljan att undervisa barnen
försvinner inte. Hatet mot dom som tog framtiden måste föras vidare så att
brotten aldrig upprepas.
Läraren
ritar upp sin meter i sanden och märker ut det tjugonde århundradets millimeter.
– Här, säger han. Här
hade de koloniserat hela jorden, först med våld, sen med ekonomisk makt och
vapenhot. Inget mer fanns att ta. Då började de kolonisera framtiden, det vill
säga oss. På några få år gjorde de slut på jordens resurser, brände upp oljan,
lät öknarna växa och djurlivet dö ut. Åt oss lämnade de radioaktivt avfall som
vi ständigt snubblar över.
Läraren
pekar på sin uppritade meter, där det är nio decimeter kvar, nittiotusen år.
– Det är lång tid,
säger han. Men mänskligheten ska överleva. Vi ska göra vårt för att hålla allt
levande vid liv. Men dom som vållade skadan förlåter vi aldrig!
Mästerligt.
SvaraRadera