Här kommer den tredje av de äldre texter jag
vill påminna om. Den 4 mars 2012 skrev jag såhär:
Nu har man blivit så gammal så man börjar raka sej varje
morgon för att vara säker på att se prydlig ut på obduktionsbordet. Man har
upplevt hela välfärdsperioden och lever på ATP, den rest av välfärden som
Näringslivets drängar bland politikerna ännu inte kommit på att avskaffa för
min generation.
Annars jagas nu alla som kan
förvandlas till samhällets olycksbarn. Sjuka friskförklaras genom att döpas om
till arbetslösa. Försäkringskassan fnaskar åt Näringslivet. Allt går ut på att
skaffa företagen billig arbetskraft.
Alliansen driver oss tillbaka till 1800-talet, har det sagts.
Längre än så, kan man säga om man pluggat lite historia. Ända till 1300-talet,
kan man hävda.
Då skulle träldomen avskaffas i
Norden. Men träldom avskaffas inte, den bara skiftar form. Det var inte längre
lönsamt att ha trälar i maten året om, bättre att frige dom och anställa dom
vår och höst när arbetskraften behövdes. Och kyrkan hade ingen nytta av
egendomslösa trälar. Den behövde fria människor som kunde betala för dop,
bröllop och begravningar.
Trälar frigavs alltså. Men deras frihet var bara skenbar
eftersom deras arbete fortfarande behövdes. De stora adliga godsen måste ha
tjänstfolk. Då utfärdade kung Birger Magnusson en stadga som belade lösdriveri
med straff. Det blev förbjudet att vägra erbjuden tjänst och straffet kunde
vara spö eller tvångsarbete på spinnhus.
Det var 1300-talet. Vill man
jämföra med 1800-talet kan man gå till Kunglig Majts Legostadga för husbönder
och tjänstehjon av 1833. Där kallas anställning för ”laga försvar”. Försvar har
man om man ”genom arbete eller annan loflig sysselsättning ärligen sig
försörjer”. Annars är man
”lösdrifvare” och skyldig att ”förskaffa sig årstjänst hos husbonde å landet
eller i städerne”.
Maktens språk var detsamma då som
nu även om orden kunde se annorlunda ut.
Arbetare kan man hunsa med, men
hur är det med de fria utövarna av konst och kultur? De ligger knappast bättre
till. Även här kan vi jämföra med 1300-talet. Då kallades spelmän, sångare och
aktörer för lekare. Strindberg citerar i Svenska folket Västgötelagen: ”Varder
lekare slagen, det skall alltid ogildt vara”. Nu behöver det inte stå i lagen,
politiker kan ändå fritt beröva kulturarbetare deras livsmöjligheter.
Eftersom kulturarbetare kan vara
samhällskritiska behöver de styras. Det kan effektivast ske genom att de
tvingas leva på sponsring. Det visste även Västgötelagen. Den tillät kungar och
hövdingar ”som hafva mångahanda omsorger och mödor” att ha ”lekare och andra
fröjdesamma skämtare” – men ”ohöfviska ting böra hållas tillbaka”. Ingen
samhällskritik alltså? Eller hur ska det annars tolkas?
Tiden går och mycket förändras.
Så även träldomen. Den skiftar form, men den avskaffas inte. Förrän vi själva
gör det. Eller ni som ännu har en framtid. Jag skulle gärna se något litet
första försök innan jag kilar vidare.
Jag upptäckte för inte så längesedan att Alliansens välfärdspolitik var närmast identisk med Gustav II Adolfs välfärdspolitik.
SvaraRadera