onsdag 1 januari 2014

Skyll inte på mej, jag röstade nej!


 Så är vi då inne i år 2014, det år då vi ska ut ur EU. Hur vi kom in där är en sorglig historia som handlar om hur kändisar visar sej vara till salu. Främst Ingvar Carlsson och Marit Paulsen.
I början av 1970-talet la Näringslivet ner miljoner på ideologisk propaganda för att fördärva vårt unika folkrörelselands välfärd och demokrati och för att få in oss i EU. Det förvånar mej att inte grävande journalister försökt få fram hur många miljoner det kostade att få Ingvar Carlsson, som först var emot EU, att sen bli den mest aggressiva förespråkaren för vårt inträde i EU.
Pengar fanns, hur mycket som helst. Några av oss minns kanske Dr Albans namn i ja-propagandan och Anders Carlberg och Marit Paulsen i ja-annonserna och Mona Seilitz på turné för ja-sidan. För att inte tala om helsidesannonserna med Mona Sahlin och Ingvar Carlsson. Vem betalade miljonerna för dessa annonser? 
Arbetslösa ungdomar fick sommarjobb med 40 kronor i timmen för att stå i ja-sidans stånd. Arbetslösa ungdomar var biliga, kändisar var dyrare.
Vi var många som tyckt att Marit Paulsen varit en symbol för bondförstånd och sunt förnuft. Nu framstod hon som en av de största svikarna. Men vi som kände henne förstod henne. Hon hade en sjuklig man och behövde pengar för hans vård. Hon var tvungen att ta stålarna där dom fanns.
Miljonrullningen inför omröstningen hösten 1994 lockade dock inte alla. De flesta kändisar sa nej utan att få ett öre för det. Till dem som inte gick att köpa hörde exempelvis Kim Anderzon, Ronny Eriksson, Jerry Williams, Allan Edwall, Eva Moberg, Ulla Skoog, Lasse Brandeby, Cecilia Torudd, Monica och Carl-Axel Dominique, Anders Linder, Jeja Sundström, Sven Wollter och fler som jag inte kommer ihåg.
Astrid Lindgren toppade en lista med över hundra författare som med 100 kronor var bekostade ett upprop för nej till EU.
Henne och de andra nejsägande kändisarna vill jag hylla i dag. Antingen de fortfarande är i livet eller svävar omkring i de tappra och kloka kändisarnas himmel. Jag tackar för att jag fått vara i så gott sällskap. Och för att jag kan se mina barnbarnsbarn i ögonen och säga: Skyll inte på mej, jag röstade nej!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar