onsdag 15 januari 2014

Om du vill lära dej skriva sonetter


Jag ligger krasslig med smärtor i ryggen. Då kan man inte sitta vid datorn och skriva böcker. Men man kan ta block och penna och försöka peta ner en dikt. En sonett kanske? Jag kollar poeten Ove Klinthäll för att se hur det kunde gå till:


Ifall du önskar snickra till sonetter
så måste du ha hjärnan väl i trim,
och man får samla hop en massa rim,
för kvadrenaren kräver två buketter.

Sen får du jobba på så du blir svetter,
för rimmen kommer ej i stora stim.
Det är som om dom klistras fast med lim,
och du får bruka nödrim så det skvätter.

Nu lättar det – i diktens två terziner,
där kan du vandra fram på mjuka tassar
och sätta rimmen lite som det passar.

Men inte blir den här sonetten finer!
Du var för slarvig ifrån första början.
Se själv, det är ju rena rama smörjan!


Det där ser ut om jag hade skrivit det. Men det är Klinthäll. Förmodligen vill han jävlas med mej genom att skriva som han tror att jag skulle göra. Men där har han fel. På anteckningsblocket där i sängen har jag inte fått ihop mer än mitt vanliga rim: Det är skönare att kramas / utan pyjamas. Mer poet än så blir jag nog aldrig.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar