tisdag 26 februari 2013

Vad ska vi sjunga på första maj?



Nu har jag lyssnat på Melodifestivalen. För att slippa formulera ett eget omdöme kan jag citera vad poeten Ove Klinthäll mejlar till mej. Han skriver: "Nu ska det va hysteri, ljus, rökelse, dräkter och ett jävla hålligång med meningslösa texter och utslätade melodier." Och han bifogar en liten vers:

Den som ser på schlagerfestivalen
från försöken ända till finalen
måste ju, förbanne mej va galen.
Sjung som motvikt Internationalen!

När jag var barn gick jag med morsan och farsan i sossarnas demonstrationståg på första maj och sjöng Internationalen. Alla kunde texten. När jag senare i livet fortfarande var sosse hade man skrivit texten på baksidan av plakaten så att de som gick i tåget kunde sjunga med.

Nu är det länge sen jag gick i ett förstamajtåg. Nu trängs texten undan i mitt huvud av den version som Fria Pro skänkte socialdemokratin:
  
Upp arbetstagare i Sverige,
upp chefer i vårt vackra land,
med nya djärva mål i sikte
marscherar vi hand i hand.
Det som är bra för svenska direktörer
är bra för svenska folket med.
Vi kräver att få dela kakan
i bästa samförstånd och fred.
Upp till kamp för exporten,
sista striden det är.
det kära Näringslivet
åt alla lycka bär.
Upp till kamp för exporten,
sista striden det är
Vårt kära privata Näringsliv
åt alla lycka bär!

Så kan det gå. Stefan Löfven har nu drygt två månader på sej att visa oss vilken variant av Internationalen som passar bäst att sjunga i förstamajtågen 2013.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar