fredag 8 februari 2013

Sagor för barn – och för vuxna



I mina sagoböcker har jag tagit upp olika teman som jag tycker varit vikiga. Ett sådant tema var ägande och makt. Boken heter Torkel och prinsessan Mia och kom ut 1974 på Gidlunds förlag.

Prinsessan Mia ska fylla tretton år och får önska sej vad hon vill. Hon önskar sej en man, inte nån adelsman utan en vanlig gullig pojke. Kungen bjuder in alla pojkar till slottet och den som kan svara rätt på hans frågor ska få prinsessan. Frågorna gör han så idiotiska att endast adliga pojkar ska kunna svara rätt på dem.

Den fattige sadelmakarsonen Torkel knallar iväg till slottet. Han genomskådar kungen och svarar rätt på hans frågor och ska få prinsessan. Då tycker han det hela är så idiotiskt att han inte vill ha henne. Han flyr från palatset. Prinsessan gillar honom och flyr efter. Tillsammans upplever de en massa saker i landet.

Till sist kommer de underfund med att makten inte alls ligger hos kungen. De mäktiga är  stället de fyra hertigar som äger varsin fjärdedel av landet, ty egendom är makt.

Det var tacksamt att skriva för små barn. Jag fick intrycket att de har sunt förnuft och känsla för rättvisa. Dessutom märkte jag att sagorna ofta gav en kick åt vuxna som läste dem för barnen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar