söndag 10 februari 2013

Makt och moral går inte ihop



Det är roligt att bäddra i gamla klipp. För femton år sedan kunde man läsa i dåvarande LO-tidningen (nr 5/98): "Den välfärdskapitalistiska epoken går mot sitt slut; lager efter lager skalar kapitalismen av sig den mänskliga ansiktsmask den fick under efterkrigstiden. Antingen måste därför socialdemokratin tvingas bli en systemkritisk rörelse igen, eller så måste partiet skapas på nytt.

Så är det. De svenska storföretagen har i dag så mycket pengar att de inte vet var de ska göra av dem. Då söker de ta över det offentliga. Skola, vård, omsorg. Samtidigt vill de öka vinsten genom att avskeda folk och tvinga de kvarvarande att jobba hårdare, helst för lägre lön. Människor ska offras för att vinsten ska öka. Omoraliskt? Javisst! Av storföretagare kan man inte kräva moral. De drivs av girighet, det et vi.

Min egen moral är oantastlig. Ibland undrar jag vad det kan bero på. Men det är ganska enkelt: Jag är inte så fattig att jag måste stjäla något. Och jag är inte så rik att jag kan frestas investera i nånting.

Och skulle jag nånsin få ekonomisk eller politisk makt hoppas jag att man tar den ifrån mej fort som fan innan jag börjar schackra med andras liv och människovärde.








1 kommentar:

  1. Träffsäkert som vanligt och "Schackra" är ett bra ord. Marias Borelius (f.d handelsminister med pengar i skatteparadis) brolla; Henrik Borelius, ledamot i den borgerliga regeringens välfärdsutvecklingsråd och vd för Attendo sedan 2003, taxerar 2011 för en förvärvsinkomst på 3 761 500 kronor. Men de mesta pengarna skickas förstås direkt till moderbolaget i Luxenburg. Lika bra det när pengarna ändå ska gå till lyxjakter och annat skojs därnere. Sen att panshisarna får äta gammal äcklig potatismos med skinnsås får väl det här lättlurade folket skylla sig själva för. Så nånting ligger landet.

    SvaraRadera