lördag 16 februari 2013

Hur har jag undgått Stagnelius?



Av vår vän poeten Ove Klinthäll får jag ibland en lektion om lyrik. Senast rekommenderar han mej att läsa Stagnelius Näcken som börjar "Qvällens gullmoln fästet kransa, älvorna på ängen dansa…".

Jag googlar fram dikten och det blir en lyrisk upplevelse. Sista strofen slutar "Gigan tystnar. Aldrig Necken spelar mer i silfverbäcken." Ove leker med texten och visar vad en punkt kan betyda. Om man flyttar punkten ett steg åt höger får man "Gigan tystnar aldrig. Näcken spelar mer i silverbäcken."

Sen lånar han Stagnelius versform och skriver en dikt, Fågelafton, som jag tycker är så vacker att jag vill ge den till mina läsare:

Kvällens guldmoln kransar fästet,
fågelmor i kända nästet
förbereder sej för natten,
utom räckhåll ens för katten.
Vinden sakta trädet gungar,
trastmor vaggar ägg och ungar,
en godnattsång ömt hon kvittrar,
solens sista strålar glittrar.
Här finns inget som kan störa,
här finns ingenting att göra,
allt vad ungarna får höra
är "Godnatt – vi ses i möra!"

Varvid det sista ska läsas gulligt, skriver han. Och det kan man väl göra. Själv ska jag gå till biblis och låna Stagnelius och bli lite mera litterärt bildad.


  











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar