måndag 20 februari 2012

Skriv deckare – bli miljonär!


För att bli lönsam i mitt yrke ska man skriva deckare. Jag vet inte om jag kan, men jag bör väl göra ett försök. Här är ett:

Kyrkogårdsmördaren

Tidningen berättade att ännu en flicka blivit mördad mitt i natten på hemväg genom Kyrkparken i den lilla staden. Fredrik och hans nya fickvän Lisa läste det och Fredrik sa:
– Vi skulle kunna sätta fast den där mördaren. Med dej som lockbete. Om du vågar…
Fredrik var stor och stark. En grann pojke. Han hade nyligen kommit hem från kriget och skulle nu söka in på polisskolan. Lisa tittade förälskat på honom och sa:
– Med dej vågar jag vad som helst.
De planerade saken noga. Lisa skulle gå genom kyrkparken, den genaste vägen från krogarna på Norr till bostadsområdet på Söder. Fredrik skulle hålla sig dold bland träden – och rusa fram om mördaren dök upp.
Parken var mörk. Klockan var två på natten. Lisas steg knastrade i gruset på parkens stig. Plötsligt hörde hon att någon var bakom henne. Hon kände snaran om halsen, vände på huvudet och tittade in i Fredriks leende ansikte. Hon hann säga:
– Fredrik! Du skulle ju…
Hon tystnade när snaran drogs åt. Tre mord hade han bestämt sig för att begå. Lisa var det tredje. Han var fortfarande kompetent. Nu kunde han gå vidare och söka sig en framtid i hemlandet.


Se där! Nu har jag bara ett problem kvar – få det hela att räcka till 400 sidor. Låter jobbigt. Blir nog inte klart till hösten. Så ni får väl kolla i nästa års boklistor. Och skicka gärna tidningarnas recensioner till mej, jag bor väl då på Bahamas med min nya förmögenhet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar