måndag 6 februari 2012

Sång om natten

Det är känsligt att sitta och bläddra i gamla manus. Så mycket som aldrig blivit spelat eller tryckt. Jag hittar DEN GAMLA HÅRDA TIDEN, ett muntert spel om Norrköping under tusen år, från vikingar till arbetarrörelse. En pjäs med massor av sånger, musiksatta av Staffan Stenström, en pjäs som jag skrev på 1970-talet för Norrköpings stadsteater men som aldrig blev uppförd. För vänstervriden, troligen.

När jag nu upplever kylan och mörkret kring kåken där jag bor har jag lätt att föreställa mej hur folk hade det på 1700-talet, som i den här sången ur pjäsen:
Bergen står svarta och skogarna djupa
Det är natt, vem är ute och går?
Och mörkrets hemliga makter rår
Det är natt, vem är ute och går?
Den skalliga Näcken i blåjacka stiger
ur strömmen och spelar fiolen
och djärvaste spelmannen smyger sej dit
för att lära sej spela som han
Men då – när musiken blir farlig och vild
och vind börjar rista i lövträdens kronor –
flyr spelmannen bort därifrån
och Näcken blir ensam vid ån
Och häxorna far genom natt och sky
att kvida i djävulens famn
Och tomten pysslar vid stall och knut
och ingen vågar sej ut
Ja, bergen står svarta och skogarna djupa
och mörkrets hemliga makter rår
Och otyg kring gårdarna smyger i natten
och skuggorna fladdrar i stugornas vrår
Det är natt, vem är ute och går?
Jo, slottsfrun blir synlig vid Johannesborg
vacker och ung – men död!
Och djurlika spöken som galtar och får
är ute och går
Och Näcken han spelar vid strömmen
i kröken vid Himmelstalund
Och trollen de skrattar bland Kolmårdens snår
Det är natt, vem är ute och går…

Ack ja, det var tider det! När man var produktiv och det fortfarande fanns ett rörligt kulturliv här i landet. Pjäser har jag skrivit som spelats i Sverige, Norge, Damark och Finland, både av fasta teatrar och fria grupper. Men några har blivit liggande ospelade. Så är det väl för de flesta i det här jobbet. Nu har jag ändå glädje av dom – som en påminnelse om den tid som en gång var.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar